top of page

טיפים ללמידה

טיפ מס' 1

טיפ למידה לילד שלך שאפשר ליישם בבית בקלות!!

ילדך מסרב לשבת וללמוד בבית? לא מוכן להכין שיעורים או מתקשה לשבת?

הנה טיפ ללמידה – אני מחלקת לסעיפים שיהיה ברור וקל:

1 . שבו שני ההורים עם הילד במקום שקט בבית ללא הפרעות, חשוב להציג חזות אחידה וברורה כהורים.

2. הציגו בפניו בעדינות וללא האשמות את הקושי שלו ללמוד בבית ולהכין שיעורים.

3. שאלו אותו מה לדעתו יכול לעזור לו והקשיבו, ניתן בקלות לשלב רעיונות של ילדכם במה שאתם עומדים להציע לו.

4. הציעו לילד לכתוב יחד חוזה ובו סעיפים שמסכמים את דרך בה הוא ילמד, כדי להקל עליו ועליכם לדעת מה בדיוק עושים בכל יום. את החוזה לאחר שיחתם יש לתלות על המקרר, שיהיה נראה ביום יום.

5. סעיפי ההסכם יכילו בין היתר את התנאים הבאים – וזה חשוב מאד, אחרת העניין עלול להתמסמס. לקבוע את השעה שבה בכל יום יושבים ללמוד ולהכין שיעורים, משך הזמן בו לומדים והמקום בו לומדים והאם אתם נמצאים שם לעזור או שמדובר בלמידה שלו לבד.

6. הלמידה צריכה להיות בכל יום לא יותר מ 30 דקות. הפעילו אם צריך שעון שיצפצף בסיום מספר דקות הלמידה. לילדים קטנים פחות, אפשר להתחיל בעשר דקות לילדים עם הפרעת קשב. אפשר כל כמה חודשים להעלות את זמן הלמידה, אך לא יותר משלושים דקות, שזה הרבה מאד לילד עם קושי.

7. במקרים של ילד שיש לו קושי בהתנהגות כדאי להוסיף סעיף ובו יתחייבו ההורים למתן הערכה לילד כמו – במידה וכל השבוע ישב הילד וילמד 30 דקות כל יום יקבל בסוף השבוע את הזכות לבחור לאיזה סרט ללכת בבית קולנוע או כל צ'ופר אחר שילדכם אוהב ויעריך.

8. מחמאות, מחמאות ועוד מחמאות – בכל יום שילדכם יושב, גם אם מעט פחות מהזמן שסיכמתם, החמיאו לו בפניו על המאמץ שהוא עושה ועוד יותר טוב – החמיאו לו מול בני המשפחה.


טיפ מס' 2

מה לעשות?! את מנסה להסביר והילד לא מבין? הנה טיפ של הוראה מתקנת –

כשאתם עושים תרגיל או עונים על שאלה בשפה לבקש מהילד שידבר את מחשבותיו בקול רם. הנה מה שזה עושה:

1. גורם לילד לנסות לחשוב ולסדר את המחשבות שלו כדי לומר אותן בקול רם באופן ברור. הילד מבין שיש תהליך מסודר של חשיבה ושהפתרון יגיע מתהליך כזה.

2. גורם להורה להבין מה הילד חושב וכיצד הוא חושב.

3. כשאת מבינה כיצד הילד שלך חשב ורואה את הטעות בחשיבה שלו תציעי לו בעדינות את דרך החשיבה והפעולה שתביא לפתרון התרגיל/ השאלה.

4. אין לומר לילד – "זה לא נכון" או משהו שלילי אחר. במקום זה יש להציע לו את הדרך שתעזור לו לחשוב באופן מסודר ולהגיע להצלחה בפתרון.

5. לבקש מהילד שגם כשהוא מכין שיעורים לבד או מתרגל לבדו – לדבר את המחשבות שלו בקול רם. כך הוא יבחין איפה הוא "תקוע" או לא מבין, ישים לב ששכח משהו וכו' ויוכל לבקש עזרה.

6. לבקש מהילד שגם בכתה כשנותנים מבחן או תרגיל יחשוב "בקול" פנימי בתוך עצמו, בדומה למה שעושה בבית בקול רם אך הפעם "בלב".


טיפ מס' 3

איך לעזור לילד שלך שלא מוכן להתאמן בקריאה. הטיפ הזה מתאים לילדים שיודעים לקרוא אבל לא מוכנים להתאמן בקריאה.

אם הילד שלך לא מוכן לקרוא ואת מודאגת, כי הוא לא קורא מספיק מהר או טוב סכמי איתו כמה דקות הוא יקרא ביום. בכתות הנמוכות 5 עד 10 דקות ביום, בכתות גבוהות יותר 20-30 דקות. תני לו לקרוא כל ספר שהוא רוצה, העיקר שיקרא.

כדי להיות בטוחים במגבלת הזמן כדאי לכוון שעון למספר הדקות של הקריאה וכאשר השעון מצלצל זמן הקריאה הסתיים. לתחום את הקריאה בזמן מרגיע את הילד שהקריאה לא תימשך ללא סוף, ומרגיעה גם אותך כי הילד מתאמן בקריאה.

במידה וילדך אינו קורא כי לא רכש היטב את המיומנות הזו אז כדאי לגשת להוראה מתקנת ולאחר לימוד אפשר יהיה להתחיל להתאמן בבית בקריאה.


טיפ מס' 4

טיפ להעצמת ילדים!

איך לעודד את ילדך ללמוד, להתאמץ, להכין שיעורים. התשובה היא להחמיא לילד לאורך כל הדרך. איך להחמיא ולעודד:

1. מחמאה היא ספציפית- על משהו מסויים שהילד עשה ולא על משהו כללי. דוגמא למחמאה ספציפית- ״איך אתה יושב יפה ליד השולחן ועובד בסבלנות״.

2. המחמאה ניתנת קרוב לרגע העשיה הרצויה של הילד ולא כמה שעות אחריה.

3. לחייך בזמן נתינת המחמאה ולשים לב שאנחנו מדברים אל בילד בטון נעים ומעודד.

4. להניח לילד להתמודד לבד, עד כמה שהוא מסוגל, עם משימותיו.

הנה דוגמא יפה לאמא שמעודדת את ילדתה, שומרת עליה, מאפשרת לה הצלחה ואינה מתפתה ״לרחם״ או להפריע. כך היא מעניקה לילדה את תחושת ההצלחה ובה בעת תחושת ביטחון שאמא כאן תומכת ושומרת.




פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page