top of page

תקופת ויקינגים בכתה ד

ענת טסלר מסיקה

תקופת ויקינגיםתקופה משלימה לסיפורי הצפון בכתה ד

אורך התקופה – שבועיים. שבוע ראשון לימוד על הויקינגים. שבוע שני מחנה ויקינגי ביער.

שיעור 1סיפור על הויקינגים וציור ספינה ויקינגית.הסיפור: הסיפור שלנו מתרחש באיסלנד וסקנדינביה, בארצות הקרות שבצפון הרחוק. חבורת ויקינגים עוטי פרוות ועור יושבים סביב מדורה קטנה המעלה עשן. ברקע מתמזגים בתי האבן הנמוכים המכוסים בדשא על גגותיהם, הנוף הירוק נמשך עד לקרחונים הלבנים והכחולים בראשי ההרים ובים. זה עתה עלו מן הרחצה במעיינות החמים הטבעיים המבעבעים לצד החווה והשבט מתישב לאכול דגים מליחים לארוחת הערב. זקן החבורה מספר להם את קורות אודין וכל האלים, אותם אתם כבר מכירים (נלמד כבר בתקופה אחרת). כל השבט מקשיב, בעיקר הילדים, ששמחים לשמוע את סיפורו של החכם הזקן שוב ושוב. אחר כך, כשהם משחקים כל ילד הופך לאל והם נלחמים זה בזה, עוזרים זה לזה וצוחקים.באגמים ולחופי הים צוללים כלבי ים, שטים ברבורים ועפים שפע של מיני עופות וציפורים של מים, שהמיוחדים בהם הם תוכוני הים, אותם ניתן למצוא רק בצפון הרחוק. הקרחונים הכחולים נמסים לאט מאד והם מזינים נהרות שופעי מים, כמות המים האדירה יוצרת אינספור מפלי מים שופעים ומרהיבים סביבם. ליד הקרחונים פורץ לפתע סילון של מים חמים ואדים, גייזר פורץ לו מתוך האדמה החמה עמוק עמוק. השבט אוהב את החום שהגייזר מפיץ סביבו וזו סיבה נוספת לכך שהמבוגרים בחרו את מקום מושבו של השבט כאן באיזור. גייזר זה הוא אחד משלושת הגייזרים היחידים הקיימים בעולם (יש גם בארהב ובסיביר). מידי פעם נולדים איים חדשים סביב אייסלנד, הם פשוט צצים מתוך האוקינוס והדייגים שמוצאים אותם במסעות הדייג שלהם מספרים לכל השבט בשמחה שנולד עוד אי! בשל הסביבה הקשוחה בה הוויקינגים גדלו הם הפכו לאחד העמים החזקים והאמידים ביותר בזמנם. הם חושלו בקרח ואש הקיצוניים ביותר בעולם. אש המתפרצות מבטן כדור הארץ ויוצרת איים וגייזרים וקרח בקרחונים עצומים שנוצרים ממזג אוויר קר מאד. מהתנאים הקשים הללו צמח עם גאה, שיש לו סיפורי אלים אמיתיים.

משימה – בסיום הסיפור אני מציירת על הלוח ספינה ויקינגית ומדריכה את הילדים כיצד לצייר זאת במחברת שלהם. ציור הספינה ומתחת לה כותרת גדולה – הויקינגים- הוא שער התקופה.

שיעור 2השיעור מתחיל בשחזור הסיפור מהשיעור הקודם. שחזור הוא מלאכה עדינה. אם בכל יום נשחזר באופן שחוזר על עצמו דרך השאלה "מה היה בסיפור ששמענו אתמול?" נשעמם את הילדים ואת עצמינו. לכן, ערב לפני השיעור השני אני חושבת איזו שאלה, או נושא יתאימו לדיון בתחילת השיעור. נושאים שעשויים להתאים: איך אתם מדמיינים את האיזור בו חיו הויקינגים?  מה זה אומר להיות ויקינג?  למה הויקינגים חיו בשבטים לדעתכם? וכו'. חשוב שהשאלה תהיה סביב חוט מקשר המקדם וחשוב לילדים ולמהלך הלימוד בתקופה.

לאחר השחזור, המשך השיעור: יצירת כלי אוכל ויקינגים מחימר – כוס למרק שבה נשתמש במחנה ויקינגים שלנו.

שיעור 3על פי אילו חוקים חיו הויקינגים? מה דעתכם, אילו חוקים כדאי שיהיו בשבט? הילדים עונים ואני כותבת את ההצעות לחוקים על הלוח. לאחר מכן אני מספרת להם שלויקינגים היו חוקים שעל פיהם הם חיו. אני כותבת את החוקים על הלוח והילדים מעתיקים למחברת. חוקי הויקינגים:אני תמיד נהנה לעשות עבודה טובהאני נשבע להגן ולשרת את משפחתי וחבריאני נשבע לאמר את דברי באומץאני נלחם למען הצדקאני נשבע לכבד את הטבעאני נשבע להאמין באל על ידי כך שאני מאמין בעצמי.אני לעולם לא אוותר על כבוד בני האדםאני לעולם לא אתבייש בעצמיאני לעולם לא אגנובאני לעולם לא אשקראני לעולם לא אפר שבועהאני תמיד אגיע למטרתי, כנגד כל הסיכוייםאני לומד כדי שאוכל לפרנס עצמי ולא אהיה לנטלאני דובר אמת או שותק.

שיעור 4 +5 + 6ציור כתתי של שלט למחנה ונתינת שם למחנה.- בהסכמה של כולם.כל ילד מקבל אלבד חום שהוא מצייר עליו בגואש ומכין לעצמו בגד וחגורה.ציור דגל המחנה – בהסכמה של כולם.ציור ראנים (כסף ויקינגי) על הלוח ויצירת כסף ויקינגי על נחושת עם עפרון. העתקת הראנים למחברת.על דף במחברת כל ילד מצייר את הדוגמא שתהיה לו על המגן שלו (את המגן עצמו ניצור כשנצא למחנה)

המשך התקופה הוא עוד כמה ימים במחנה ביער.פירוט מחנה ביער במאמר נוסף.

לשאלות ותגובות אני כאן עבורכם. anattm555@gmail.com, 054-3975506  ענת.

תקופת ויקינגים  בכתה ד
bottom of page