מחנך כתה עובד עם נפשות ועל כן עליו להתבונן היטב מה חי בנפשות הילדים, מה הם צרכים? מה הם רוצים? לכן בכל שנה (בין אם זו כתה חדש או כתה שאני ממשיכה איתה משנה שעברה) אני מכינה כמה ניתוחים של מפת הצרכים בכתה. בנוסף לניתוח קטן ואישי של הילד שאביא כאן ישנם ניתוחים ומיפויים אחרים, שאפרט במאמרים נוספים:
מיפוי חוזקות והתנהגויות יפות של ילדים- כדי להחמיא להם ולהעצימם בכל פעם שאני צופה בהתנהגות כזו)
מיפוי חברתי בכתה מצב הילד מבחינת קשרים חברתיים
מיפוי פדגוגי- מצב הילד בתחומי הלימוד השונים
מיפוי צרכים מיוחדים- מצב הילד מבחינת בעיות ולקויות
במאמר קצר זה אתייחס למיפוי צרכים כלליים שהילד מביא וארצה לעבוד עימו עליהם באופן עקיף בכתה או בשיעורים פרטניים באמצעות סיפור מרפא (ביבליותרפיה), ציור ופיסול (תראפיה באמנות), שיחות ודיונים בכתה, דיון על הילד במפגשי מורים, דיון על הילד בשיחה עם היועצת, דיון על הילד בשיחה עם הוריו, שיחה אישית עם הילד.
הנה דוגמא למיפוי נטיות אישיות/התנהגויות כלליים של ילדי כתה:
אלון – עוזר לחלשים, טבעוני, נגרר אחר אופק
אביב – בעל כוחות חזקים לעשייה וחבר נאמן, נגרר אחר אלון
אופק – מלא שמחת חיים, תומך בילדים שקשה להם, חוסר כבוד לאחר, התנשאות, כוחות רצון חלשים, קושי בעמידה בחוקים חברתיים
ניר – מקשיב נהדר לאחרים ומעניק אמפתיה, קושי בלדעת להפסיד בכבוד, מתבייש להיות חבר של ילדים שנתפסים כחלשים בכתה
שירה – מובילה חברתית, אוהבת ליצור מסיבות ואירועים חברתייים, מתרחקת מילדים שנתפסים כשונים, נטיה לכעסנות, אולי גאווה
נעמה – אוהבת לעזור לחברות, צמחונית, יש לה נתינה לחלשים, גאווה, מעט מפונקות ונטיה להתלונן
מיה – שמחה לעזור לילדים בשכבות הצעירות ולהדריך אותם. מעט הקטנה והשפלה של אחרים, חוסר פרגון למי שמצליח
שירלי – מלאת טוב לב, שמחה לתת אפילו על חשבון עצמה. לעיתים עוסקת ברכלנות והתעניינות יתר בעסקי אחרים
ליאת – מלאת סבלנות לקשיים של אחרים, מפרגנת למי שחלש. חוסר בטחון, לעיתים קנאה, פרפקציוניזם
דיקלה – אוהבת לצחוק ולתת לאחרים הרגשה טובה סביבה, חברה נאמנה. ממהרת לצאת מהילדות, מתלבשת ומדברת כמו בגיל ההתבגרות
לכל אחת מהתכונות הללו אפשר יש להביא דוגמאות קונקרטיות מהמתרחש בכתה. עלי לזכור כי ההתנהגויות והנטיות הללו הן חלק קטן מהמכלול של נפש הילד, עם זאת הן קיימות וטוב לא להתעלם מהן. המיפוי נעשה כדי להביא סיפורים ופעילויות כתה ואישיות שיתמכו בילד באופן אישי או במארג החברתי שנוצר בכתה. המיפוי מסייע להבחין האם יש שיפור בתחומים הללו במהלך השנים בנפשו של הילד והתנהגותו לאחר. חשוב מאד – המיפוי אינו נעשה כדי לשפוט את הילד אלא כדי למצוא ביום יום דרכים לתמוך ולעזור לילד להתגבר על נטיה טבעית שיש בו. עוד יותר חשוב – לעבוד על נטיות כאלה בתוכי לפני שאני מנסה לעבוד על נטיות אופי שונות אצל הילד. אם לא אעבוד על עצמי לא אוכל לעזור לילד. לכן מדברים הרבה בשבח "עבודה פנימית" בחינוך ולדורף. זוהי העבודה החשובה ביותר שהמורה עושה, עבודה פנימית בתוך נפשו שלו. ונשוב לילדים. לכל ילד אדבר אחרת ואסביר באופן אחר, ברגע שאני מתבוננת ויודעת מה הקושי שלו. קשיים אלה כדאי לפתוח בעדינות עם ההורים, לשים לב שההורים לא יתפסו זאת כביקורת אלא יחווה את הכוונה שלי שהיא תמיכה אוהבת בהתפתחות מייטבית של ילדם. במידה ושיח נכון ואוהב עם ההורים אינו מתאפשר כדאי לערב את היועצת ולהבין יחד מה ניתן לעשות. עם זאת הורים רבים שמחים לשמוע ויכולים לעזור למורה להבין, דרך דוגמאות שהם מביאים להתנהלותו של הילד בבית מול אחיו והוריו. עבודה עם ההורים היא חשובה ביותר. דרכי עבוד עם הילד הם רבות ורשומות בראשית מאמר זה. במידה ומיציתי את כל דרכי העבודה הללו ועוד אני, לאחר תהליך של כמה שיחות במהלך השנה עם ההורים, מציעה להורה לגשת עם ילדו לטיפול משפחתי או אישי כדי לעזור לו להתבגר בשלווה. בקשה לגשת לטיפול היא לאחר לפחות שנה של התבוננות בילד, שיחות עם הוריו, שיחות עם חברי צוות אחרים, התיעצות עם היועצת והפסיכולוגית, שיחות אישות עם הילד, עבודה עקיפה עם הילד דרך אמנות ובבליותרפיה.
אני כאן עבורכם להתייעצות 054-3975506 anattm555@gmail.com
בהצלחה,
ענת
コメント