הפרעת קשב וריכוז- יש לי איזו מחשבה עליה. יושב היום תלמיד בכתה יא אצלי ואנחנו לא נאבקים כל כך בחומר הנלמד כמו בהתנתקויות שלו מהמקום והזמן שבו הוא נמצא. הוא מספר לי שהוא מוטרד מזה… ושוקל לקחת רטלין, אמרתי לו אפשרי שתקח, אבל אולי בא לך לנסות יחד לראות אם אפשר לאסוף את המחשבות, כמו רועה שאוסף את הצאן שלו? הוא ענה לי- בסדר.
אז הנה מה שעשינו עפי שלבים:
1. מצא חפץ פשוט כמו עפרון או מחט והתרכז רק בו. בכל פעם שהמחשבות שלך נודדות לחשיבה על משהו אחר- החזר את עצמך לחשוב על החפץ.
2. אותו תרגיל כמו בסעיף 1, רק שיש לחשוב על הנשימה.
3. כאשר אתה מכין שיעורים או עסוק בפעולה אחרת שבה אתה חווה את הבריחה של המחשבה- צייר קו בעפרון או נגע בכף היד שלך באופן מסויים. כך תשים לב עד כמה ומתי המחשבה שלך בורחת לחשוב על משהו אחר ולא על מה שאתה מנסה לחשוב עליו כרגע ולהתרכז בו.
4. הצעד הקריטי- בכל פעם שאתה שם לב שהמחשבה שלך ברחה למקום אחר, שאל את השאלה:
מה רע לי עכשיו שאני בורח במחשבה שלי למקום אחר?
*************************
אז בחזרה לתלמיד מהיום-
שאלתי אותו האם כשהוא עם החברה שלו שהוא אוהב אז גם יש לו קטעים שהמחשבה שלו בורחת למקום אחר. הוא הודה שלא. שאלתי אותו האם הוא מבין למה זה ככה. הוא לא ידע לומר. ההסבר הוא שטוב לך שם, אמרתי. אתה לא צריך לברוח לטוב כלשהו במחשבה כי טוב לך איפה שאתה כשאתה איתה.
אתם מכירים את הבעת הפנים הפוקר פייס של מתבגרים באופן כללי? ההבעה הזו השתנתה כשהוא הבין את סעיף 4.
כן, משהו לא טוב לך פה ומכיוון שאתה לא יכול ללכת או לא מאפשר לעצמך ללכת אז המחשבה מוצאת דרך מילוט והולכת לחשוב על דברים אחרים. זו הפרעת קשב במהותה.
ואז הצעתי לו שכדאי להבין את האמת, שזה לא באמת נכון שרק רע לו בבית הספר. הרי גם יוצא לו טוב מללכת לביס. למשל הוא יקבל תעודת בגרות וזה טוב כי זה יעניק לו תחושת ערך וזה יתן לו הזדמנות ללמוד בתחום שמעניין אותו וזה יתן לו תחושה של מיקום חברתי מסויים וכו.
אחרי השיחה הזו קצב העבודה שלו עלה. מאד. ואפשר היה להרגיש בהקלה שלו.
ולי עברה מחשבה בראש- הכל בסדר איתך גבר, מושלם כמו שאתה.
בציור- תלמיד אחר שלי בכתה ט, כשרון פנומנלי בציור. כשאתה ספיידרמן אל תתן לאף אחד לומר לך מי אתה.
Comments